Tuesday, December 7, 2010

Selamat tinggal 1431h..salam Maal Hijrah 1432h

Assalamualaikum wbt..

Terasa cepat masa berlalu..tik tok tik tok..sedar atau tidak.. sudah menjangkau garisan permulaannya tahun 1432 hijrah
Astaghfirullah..apa yang sudah dilakukan sepanjang hidup, sejak kita mula menyedari mengapa kita dihiupkan ..Sudah beberapa kali maal hijrah menyapa.. tetapi diri masih di takuk yang lama...masih menjadi manusia yang sama, dan nauzubillah, malang sekali jika makin teruk dari tahun ke tahun,makin jalan mendabik dada di atas muka bumi ini...Astaghfirullaha'lazim..


Hijrah? Apa yang kamu tahu tentang hijrah?
Adakah hanya sekadar tahu kisah mengenai seorang 'manusia agung ' berpindah dari makkah al-mukaramah ke yathrib? itu saja kah yang diketahui? 


Ambillah iktibar dari kisah hijrah...tidak ada satu pun kisah yang terjadi dalam sirah manusia yang digelar 'rahmatan lil alamin' tidak mempunyai mesej yang cuba disampaikan oleh Allah. Pasti ada!
Jangan belajar sejarah hanya sekadar untuk tahu..


H.I.J.R.A.H


selalunya ramai yang akan memberikan gambaran bahawa, ianya adalah satu perubahan. Hijrah? jawapan  paling common : perubahan menjadi lebih baik... 


B.E.R.U.B.A.H


Memetik kata-kata seorang pendakwah alias blogger kepada saifulislam.com, tiada perkara yang lebih susah daripada berubah dan ada orang yang sanggup 'hidup susah' kerana tidak sanggup berubah..
Bagaimana pula dengan kita? Adakah kita seorang yang rela untuk hidup susah dari berubah? Fikir-fikirkanlah.. moga setiap fikir membuahkan zikir.. zikrullah dan zikrulmaut...


A.N.A.L.I.S.A


Sekarang adalah masa untuk menganalisa diri, menganalisa diri sendiri, tidak perlu mempertajamkan mata menilai orang lain, padahal hakikatnya kita menjadi lebih lupa untuk memperbaiki diri lantaran mersakan diri lebih hebat dari orang dengan hanya selalu mencari-cari kesalahan manusia lain. Jujurlah pada diri. Apakah kelemahan diri. Di mana letaknya kekuatan diri. Sebelum analisa, muhasabahlah diri..Dari mana asal dan tempat kesudahan.Apakah tujuan hidup? Barulah anda perlu jujur menilai adakah diri ini  masih berada di landasan yang betul atau tidak. Nilai diri mu sebelum orang lain menilainya...


I.S.L.A.H


Sudahlah. Umur kita tidak panjang. Tidak perlu mencari ayat penyedap hati, 'Im still 20, so enjoy first..' Boleh jadi masa tidak mengizinkan kita berumur 21 atau seterusnya. Tidak perlu mencari alasan..Tidak mampu.. Tidak mampu atau tidak mahu?


Akhir kalam, Kemasukan ke 'Syurga Allah' adalah limited. Sangat terhad. Hanya untuk insan-insan HEBAT. Syurga Allah sudah tersedia untuk baginda S.A.W manusia yang paling sempurna, Abu Bakar al-siddiq, Umar si faruq, Thalhah si syahid yang berjalan, Saad si singa yang menyembunyikan kukunya dan insan-insan yang sangat hebat dan luar biasa. Insan biasa yang mampu menjadi luar biasa. Mereka mempunyai kekuatan luar biasa dalam bermujahadah, singa di siang hari & seorang Abid di malam hari.


Bagaimana dengan diri ini?
Qualified kah kita untuk ke syurgaNya?
the point is, tiket untuk ke Syurga adalah dengan menjadi manusia Hebat, Insan biasa, namun semangat dan usahanya luar biasa. mereka insan yang pelik sehingga di gelar ghuraba'. Mereka layak di beri award iaitu KeredhaanNya & SyurgaNya.


Berubah adalah satu pilihan atau kemestian? Ya, ia adalah satu Kemestian dan memerlukan kekuatan mujahadah yang luar biasa bagi mendidik hawa nafsu yang lebih cenderung kepada dunia.
Berubah bisa dijadikan pilihan oleh seseorang. Tetapi ingatlah, kegagalan untuk menjadikan perubahan & pengislahan diri sebagai perkara yang mesti, takut-takut Syurga tidak menjadi kemestian terhadap kita, dan harus pula memilih neraka!


Sesungguhnya, Allah tidak bisa merubah kita. (Surah 13:11)


Jalan mujahadah adalah pahit, tetapi menjanjikan kemanisan diakhirnya.. Kemanisan pada perakhiran iaitu Syurga.


Katakan TAK NAK pada nafsu amarah & iblis laknatullah, kita mampu merubahnya.


Fasa pengislahan diri dan mujahadah. Doakan..





mesti tonton: http://www.youtube.com/watch?v=KM5w7y_PGjI

0 comments:

Post a Comment